30 June 2010

Fakta Piala Dunia 1....

  • Italy dan Brazil adalah dua negara yang pernah menjuarai Piala Dunia 2 kali berturut- turut.

  • Brazil paling banyak menjuarai Piala Dunia selama 5 kali yaitu pada tahun 1958, 1962, 1970, 1994 & 2002.

  • Sebanyak 6 negara telah menjuarai Piala Dunia dan pada yang sama telah menjadi tuan rumah Piala Dunia iaitu Perancis pada tahun 1998, Argentina pada tahun 1978, Jerman Barat pada tahun 1974, England pada tahun 1966, Italy pada tahun 1934 dan Uruguay pada tahun 1930.

  • Untuk pertama kalinya pada tahun 2002, Benua Asia telah diberi peluang untuk menganjurkan Piala Dunia iaitu di Korea Selatan dan Jepun.

  • Pertama kalinya juga Piala Dunia dianjurkan di Benua Afrika iaitu di Afrika Selatan pada tahun 2010.

  • Jerman dan Brazil adalah negara yang paling banyak masuk ke perlawanan akhir Piala Dunia iaitu sebanyak 7 kali, namun mereka hanya mampu memenanginya sebanyak 3 kali sebagai juara.

  • Satu-satunya benua yang belum pernah memenangi Piala Dunia ialah Benua Australia.

  • Benua Eropah adalah benua yang paling banyak memenangi Piala Dunia iaitu sebanyak 10 kali.

  • Negara dengan keluasan wilayah terkecil yang pernah menyertai Piala Dunia ialah Trinidad and Tobago pada tahun 2006.

  • Korea Selatan adalah satu-satunya negara di Asia yang berjaya memasuki peringat separuh akhir di piala dunia 2002.

  • Hanya ada 2 benua di dunia yang negaranya pernah menjuarai Piala Dunia iaitu Benua Eropah dan Amerika Selatan.

  • Penjaring gol pertama di final Piala Dunia Pertama adalah Pablo Dorado dari Uruguay.

  • Argentina merupakan pasukan pertama yang mencatatkan enam gol ketika mengalahkan Mexico 6-3. Guillermo Stabile menjadi pemain pertama yang mencatat jaringan “hat-trick”.

  • Terdapat 6 negara yang menawarkan diri untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia pertama iaitu Itali, Hungari, Belanda, Sepanyol, Sweden dan Uruguay. Negara terakhir terpilih kerena berjanji akan membayar semua pengeluaran negara peserta.

  • 29 June 2010

    I No Can Do VS Cari Jodoh

    Hayati dan dengar betul2 dua lagu ini?


    Fabrizio Faniello - I no can do







    Wali Band - Cari Jodoh






    Jadi anda rasa mana yang lagi sedap. For me, my vote still go to wali band... mungkin semangat keasianan kot....

    Anyway teringin nak dengar somneday lagu malaysia di cover versionlan oleh penyanyi antarabangsa...

    18 June 2010

    11 June 2010

    10 June 2010

    TUAN, BUKAN SAYA YANG BUAT LA.. :(


    di suatu petang yg nyaman....sedang saya syok2 tidor terasa ada sesuatu melompat atas kepala saya..  

     kendian, benda tu bergerak ke badan 

     
     rasa cam kena patuk kat perut..... takkan kutu kot? 

     bila toleh.... rupenyer si ijou, burung tecik yg tuan saya baru beli semlm

     saya suruh ijou gi main jauh2, saya xmau kawan ngan dia....lagipun saya ngantuk giler ni 

     tapi dia xmau, and masih patuk2 saya 

     pastu masih nak naik atas bdn saya, berat gak si ijou ni. 

    tak lama kendian, saya dengor dia tgh patuk benda lain lak... rupanye mengerjakan hp tuan saya 

     saya pun jerit "Oi!rosak nanti, tuan marah lah". 

     dia melawan lak tu 

     masa saya nak luku kepala dia sedas, tuan saya lalu lak 

     akibatnye saya dihukum tanpa dipanggil utk membela diri 

     oh.... di manakah keadilan? bukan saya yg wat tuan~~

    #DKMYTRAVEL